АГІТАЦІЙНІ ЛИСТІВКИ ЯК СКЛАДОВА ІНФОРМАЦЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ РСЧА У ПЕРШИЙ ПЕРІОД НІМЕЦЬКО-РАДЯНСЬКОЇ ВІЙНИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

Світлана Павловська

Анотація


У роботі розглянута така форма діяльності ідеологічних органів
РСЧА, як видавнича. Здійснення впливу на свідомість бійців та офіцерів радянських
Збройних сил передбачало постійне інформування та доведення до червоноармійців
головних політичних лозунгів. Листівки водночас слугували інформаційним продуктом
і каналом комунікації. Автором проаналізовані питання стосовно того, як малі форми
агітаційної продукції впливали на стимулювання мотивації до продовження боротьби
проти ворога, наскільки невідповідність між описаною уявною ситуацією та реальним 

становищем на фронтах відігравало роль у готовності солдатів і командирів РСЧА
протистояти ворогу. Автором досліджено літературні жанри та мовні одиниці
текстів листівок, які використовували армійські ідеологи для підтримання бойового
духу та готовності до самопожертви у особового складу Червоної армії. Перший
період німецько-радянської війни (червень 1941-листопад 1942 рр.) характеризувався
ідеологічним колапсом для радянських військ, які виховувались на стандартах
непереможності і готовості ведення війни на території ворога. Успішні наступальні
операції гітлерівських збройних сил, їх ейфорія від переможної ходи по Європі та
власної безкарності у знищенні противника та населення окупованих територій ніяк
не вписувались у парадигму загниваючого імперіалізму та перемоги робітничого класу.
Неспроможність зупинити ворога і необхідність відступати були головними
чинниками, що впливали на боєздатність радянських військ. Реальний стан справ на
фронтах не співпадав із пропагандистськими замальовками та відкритим навіюванням
щодо неприйняття ситуації такої, якою, вона є. Тож робота ідеологічних армійських
органів із власним особовим складом була вкрай важливою і у перший період війни
характеризувалася хаотичністю, формуванням професійних колективів авторів та
пошуком результативних технологій впливу.


Ключові слова


перший період німецько-радянської війни; інформаційно-психологічний вплив; листівки; літературні жанри; когнітивна активність

Повний текст:

PDF


ISSN 2309-2254