Музей товарознавства Київського комерційного інституту – перша вітчизняна установа економічного профілю

Автор(и)

  • Андрій Чуткий

Ключові слова:

М.В. Довнар-Запольський, допоміжні історичні дисципліни, економічна історія України початку XX ст., меценатство, Музей товарознавства Київського комерційного інституту, музейна експозиція, музейна справа, П. Р. Сльозкін

Анотація

У статті здійснюється реконструкція історії заснування та роботи у 1909–1913 рр. одного з перших в Україні музеїв економічного профілю – Музею товарознавства при Київському комерційному інституті. Доводиться, що справа його утворення була започаткована восени 1907 р., коли було створено організаційну комісію у складі представників від професорської корпорації Київського комерційного інституту та бізнесових кіл Києва. До 1909 р. велась робота з вивчення музейної справи, накопичення експонатів та облаштування експозиції, внаслідок чого Музей зосередив понад 2000 експонатів і з вересня 1909 р. розпочав свою роботу у складі п’яти відділень: кустарного, мануфактурного, сільськогосподарського, хімічно-технічного та гірничозаводського виробництва.
З’ясовано, що колекції Музею швидко збільшувались і джерелом їх поповне-
ння були: подарунки від окремих підприємців і фірм (включно із зарубіжними), придбання за кошти інституту, відрядження спеціальних осіб на виставки та підприємства з метою збору відповідних колекцій.
З початку 1912 р. Музей товарознавства був відкритий для загального огляду і став місцем проведення виставок зразків промислової продукції.
Уже в 1911 р. вартість музейних колекцій перевищувала вартість майна будь-якого іншого зі структурних складових Київського комерційного інститу-ту. Також суттєво збільшились його колекції. Тому з 1912 р. виникла ідея побудови окремого приміщення для Музею. У 1913 р. було складено його проект, а в червні 1914 р. здійснено урочисте закладення фундаменту майбутньої споруди Музею товарознавства (на садибі інституту по вул. Пироговській). Проте початок Першої світової війни унеможливив реалізацію цього задуму.
Встановлено, що важливу роль у заснуванні та розвитку Музею товарознавства при Київському комерційному інституті відіграв директор цього вишу М. В. Довнар-Запольський, а також завідувач Музею, яким до 1917 р. був визначний вчений-аграрій і професор інституту П.Р. Сльозкін.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-07

Номер

Розділ

РЕГІОНАЛЬНА ІСТОРІЯ