Свідчення мусульманських джерел про час та обставини іудаїзації хозарів в інтерпретації А. Ю. Кримського

Автор(и)

  • Олег Бубенок

Ключові слова:

хозари, іудаїзація, А. Ю. Кримський, каган, малік, ал-Факіг, Ібн Хордадбег, ал-Мас‘уді

Анотація

На сьогодні серед бага-
тьох дослідників набула поширення думка, що хозари прийняли іудаїзм за часів
Гаруна ар-Рашида, тобто на межі VIII–IX ст. Це припущення базувалося на
даних деяких арабських джерел Х ст. Проте сучасний візантолог К. Цукер-
ман, посилаючись на дані деяких християнських джерел, намагається довести,
що це сталося вже після 861 р., тобто після місії Костянтина до хозар.
Слід зазначити, що у К. Цукермана в цьому припущенні вже у 30-і рр. ХХ ст.
був на Україні попередник – це академік А. Ю. Кримський, який в неопублікова-
них розділах своєї роботи «Історія хазар» дотримувався саме аналогічної дум-
ки. Але він спирався, в першу чергу, на дані арабських авторів, які жили на межі
IX–X ст. Особливо схильний був довіряти А. Ю. Кримський Ібн ал-Факигу,
який, на його думку, користувався одним із варіантів більш раннього твору
Ібн Хордадбега. Ібн ал-Факиг на самому початку X ст. повідомляв: «Хозари –
усі вони іудеї, а стали іудеями нещодавно». Окрім того, дослідник в якості під-
твердження цього припущення наводить дані Джахиза (IX ст.) та ал-Бакрі
(XI ст.). Що ж до повідомлення ал-Мас’уді (Х ст.) про іудаїзацію верхівки хозарів
за часів Гаруна ар-Рашида, то А. Ю. Кримський вважав, що тут під словом
«малік» слід розуміти не кагана, а одного з його вельмож, можливо майбутнього
«бека».

##submission.downloads##

Номер

Розділ

МЕТОДОЛОГІЯ ІСТОРІЇ, ІСТОРІОГРАФІЯ ТА ДЖЕРЕЛОЗНАВСТВО